OFTA MÖTS KOMPLEXITET MED KOMPLEXITET. DET ÄR NÄR DET MEST BASALA KAN FÖRKLARAS PÅ ETT ENKELT SÄTT OCH NÄR METODER ANVÄNDS SOM ENKELT KAN FÖRSTÅS, SOM MAN FÅR STÖRST PÅVERKAN PÅ MÄNNISKOR FÖRMÅGA OCH VILJA ATT FÖRÄNDRA


Vad är Red Matters?

RM3 utgår från tre unika styrdomäner, struktur, kultur och evolution och består av en väv av enkla och vardagsnära metoder går att tillämpa på

o   såväl individ-, team- och organisationsnivå,

o   i stort sett alla fenomen i en organisation

o   redan existerande system

Konceptet vilar på systemisk grund och är fokuserat på att förändra på en kollektiv och därmed kulturell nivå.

 

 

Red Matters bidrar till

o   att bättre kunna hantera komplexitet, mångfald och nytänkande

o   Att tillvarata och koordinera hela personalens intelligens

o   att skapa tillit och till en modigare och mer synkad kommunikation mellan nivåer och enheter

o   till klokare beslut

o   till att medarbetare växer till ansvarsfulla medledare

o  Influerar kultur

 

DE MEST FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAGEN I VÄRLDEN HÄNVISAR SIN FRAMGÅNGSFAKTOR TILL SIN KULTUR. T.EX. GOOGLE, AXIS OCH IKEA .

DET SVÅRFÖRKLARLIGA BEGREPPET KULTUR KAN FÖRKLARAS UTIFRÅN FÖLJANDE METAFOR

 

"Gurkor växer i olika jordar och får därmed olika karaktär. När de läggs i en marinad ändrar alla gurkornas smak beroende på om marinaden är söt sur eller salt. Oberoende av var de har vuxit.

 

Av tradition fokuserar vi fortfarande på själva vägen genom att sprida dem på kursen när de ska utvecklas för att stanna i samma marinad igen”. Liv Cardell

 

RÖDA FRÅGOR FOKUSERAR PÅ MARINADEN, DVS KULTUREN.


 RED MATTERS VÄNDER UPP OCH NED PÅ ER FÖRETAGSKULTUR ENDAST FÖR ATT LÄMNA ER MED VERKTYGEN OCH MODET ATT SKAPA EN KRISPIG, GEMENSAM OCH STARK KULTUR DÄR INNOVATION FRODAS OCH VÄGGARNA ANDAS PRODUKTHUMANITEM.

Red Matters guide

Kärnan i Red matters koncept utgörs av nedanstående tre styr domäner. För ett långsiktigt hållbart, innovativt företagande med välpresterande människor krävs och medveten balans mellan domänerna som också kräver olika arbetsformer.  

Kultur är något som utvecklas systematiskt och kontinuerligt där det finns en strategi och redskap för blå, röda och gröna arbetsformer i vardagens möten och arbetsformer.  

 

Red Matters metoder är involverade, bejakande, lösnings- och framåtfokuserade. De bidrar till en mer modig, öppen och samsynt kultur med en ökad vilja och förmåga att bidra till sin egen, varandras och hela verksamhetens utveckling.

STRUKTUR

SYFTE
Stabilisera, effektivisera,
kontrollera, göra rätt BASERAS PÅ
Fakta
, kunskap, analys
KARAKTÄR
Linjär, konkret, operativ, form, detaljer
kortsiktig STYR
GENOM
Mål, regler, policys, planering,
direktiv, beslut
KOMMUNIKATIONSFORM
Retorik, diskussion, debatt.
intellektuellt orienterad
PERSONLIG PREFERENS
Planerare, konkreta, analytiska, detaljer VÄRDERAR
Tradition , säkerhet, makt, konformitet, förutsägbarhet


KULTUR

SYFTE
Samla, kitta ihop, rikta,
motivera, prestera, fri vilja
BASERAS PÅ
Intuition, empati,
KARAKTÄR
Cirkulär, abstrakt, informell
tolkning
STYR GENOM
Värden, normer, daning, förebilder,
intryck, beröring
KOMMUNIKATIONSFORM
Delaktighet, närvaro, delaktighet,
beröring . Hjärtorienterad
PERSONLIG PREFERENS
Humanist, emotionell, empatisk,
informell, inkluderande
VÄRDERAR
Välvilja, gemenskap, medkänsla
samspel, humanism

FÖRNYELSE

SYFTE
Utveckla, lära, koordinera, mening,
koppla samman, visa och hållbara beslut
BASERAS PÅ
Delat erfarenhetsutbyt, delad förståelse, gemensam utforskning
KARAKTÄR
Organisk, rörlig, adhoc,
STYR GENOM
Nuläge, önskad och förväntad framtid,
utvärdering, samskapande, kontext
KOMMUNIKATIONSFORM
Reflektion, dialog, involverande
Magorienterad.
PERSONLIG PREFERENS
Energisk, idérik, lekfull,
otålig, vetgirig
VÄRDERAR
Självständighet, variation,
kreativitet, ständig utveckling


Beställ boken Framtidsboken RM3 och lär dig om konceptet och hur du kan använda dess processer för att effektivisera din verksamhet och skapa en företagskultur med utrymme för individen att växa och hitta sin plats.

Skandinaviskt samarbete kring blått, rött och grönt.

 

BJÖRN Z EKELUND, MÄNNISKA FAKTORER

Björn, managementkonsult och driver företaget Human factors i Norge. Björn är psykolog och har forskat i organisationsteori och kommunikation. Björn har utvecklat preferensredskapet Diversity vars färgteori är helt kompatibel med Red Matters.

www.diversityicebreaker.se

 

CARSTEN ARNFJORD THOMSEN, INNOVATIONSSTUDIER

Företaget Innovationsstudier och Rethnk ägs av Carsten Arnfjord Thomsen, Danmark, Organisationsantropolog. Carsten har forskat i innovationer och designprocesser i offentlig verksamhet och står bakom konceptet RETHNK - learning, innovation, transformation. Carsten använder Diversity Icebreaker och Red Matters färgfilosofi i sitt arbete med innovation.

MÄNSKLIG

Internationella organisationen HuMaNe, Human Managers Network, hävdar vikten av mer samskapande arbetsplatser på ett sätt så frihet, respekt och ansvar kan växa och gå hand i hand med vinstintressen. Björn Ekelund, No, Carsten Arnfjord Thomsen, Dk samt Liv Cardell är HuMaNe:s representanter I Skandinavien. HuMaNe är representerat över hela världen och med bl.a. representanter från OECD och Harvard University.